Menu
ZŠ a MŠHavlíčkova Borová
ZŠ a MŠ Havlíčkova Borová

Třídní schůzky rodičů se v základní škole konají ve čtvrtek 25. dubna 2024 od 17.00 hodin. Přijďte se informovat na prospěch a chování svých dětí....

Zdravá škola

Rok 2022

Rok 2022 byl ve zanmení zdravého stravování a pohybu - Proč ne zdravěji a s pohybem? Hlavními aktivitami byly projektové dny ve spolupráci se SOŠ a HŠ v Havlíčkově Brodě, sportovní kurz a Týden zdravých svačin.

Zdravá strava hravě, aneb učme děti úctu k surovinám…

Po dva dny se jedna z učeben borovské základní školy proměnila v improvizovanou kuchyň. Žáci všech tříd se zde v rámci projektu Proč ne zdravěji a s pohybem seznamovaly se zdravými surovinami. „Chtěli jsme dětem ukázat, že zdravá strava není nic špatného,“ říká Daniel Toman, borovák a učitel odborného výcviku z havlíčkobrodské Obchodní akademie a Hotelové školy, který dvoudenní kurz vedl.

Brambůrky v lavicích

Současný životní styl přináší dětem mnoho rizik a negativ a jedním z nich mohou být i stravovací návyky. Faktem je, že děti velmi často konzumují nezdravé potraviny a přejídají se cukry. Přestože to mnoho z nás nechce vidět, je tomu tak. Ve školních lavicích jsou nezřídka k vidění ke svačině brambůrky, silně slazené či dokonce energetické nápoje a jiné sladkosti. Naopak někde aby jeden ovoce či zeleninu pohledal. A snad nikdo z rodičů ani pedagogů nechce, aby si děti už ve školním věku zadělávaly na obezitu a návazné zdravotní obtíže.

Poznávačka i ochutnávky

  „Jednou z cest je odmala dětem ukazovat, že jídlo se může bez zbytečných sladkostí obejít,“ říká Dan Toman. Ten se svými třemi studenty připravil pro borovské žáky zajímavý program. Děti poznávaly a ochutnávaly (i poslepu) více než šest desítek druhů ovoce a zeleniny, mnohdy exotických, poměřovaly obsah cukru ve sladkostech a slazených nápojích, ochutnávaly i sami vyráběly zdravé svačinky nebo čerstvé ovocné šťávy.

Suroviny často končí v koši

„Asi všichni chceme, aby se obecně zlepšil vztah ke stravování. A co osobně považuji za velmi důležité, je budování úcty k surovinám. Chtěli jsme dětem ukázat, že než se třeba malý kousek pomeranče dostane na náš stůl, je za tím spousta práce. Někdo jej musí sklidit, objednat, přivézt, připravit… a pak bohužel potraviny často končí někde v koši. To je jedna z důležitých věcí, kterou chceme u dětí zlepšit,“ vysvětluje Dan ve slušivém kuchařském rondonu u krásně naaranžovaných surovin.

A bylo vidět, že jeho snaha i cíl projektu se účinkem nemíjely. Děti naslouchaly se zájmem a s chutí ochutnávaly připravené ovoce i zeleninu. Pravda, některé druhy mizely z připravených talířů výrazně rychleji než jiné. Forma interaktivní činnosti a hry děti povzbudila k aktivitě.

„Bylo vidět, že děti poslouchaly se zájmem. Možná trochu překvapivě hlavně ty menší,“ říká Daniel, pro kterého (i jeho studenty) byla akce v borovské škole malou premiérou.

„Takové akce pro školy běžně neděláme, ale když nás borovská škola oslovila, rádi jsme přijali,“ dodal učitel odborného výcviku.

Dodejme, že v rámci projektu Zdravá škola podporovaného Zdravým Krajem Vysočina budou ve škole pokračovat další návazné akce týkající se svačin a stravování a v červnu proběhne týdenní sportovní kurz v Daňkovicích společně s žáky ze ZŠ Krucemburk.

Zdravé svačiny ve škole. Samozřejmost nebo výjimka?

Pro rodiče tu jistě byla dobrá zpráva: během třetího zářijového týdne mělI všichni žáci v borovské základní škole zajištěnou dopolední svačinu, takže v některých domácnostech mohlo odpadnout ranní mazání chlebů.  Děti během týdne mohly ochutnat obložené bagetky, celozrnné pečivo, jogurty či perník s cuketou.

 Pro mnohé však může být překvapením, že poctivě připravená svačina nemusí být pro každé dítě naprostou samozřejmostí. Už delší dobu v lavicích (především na druhém stupni) totiž vídáme zmačkané obaly od bonbónů, brambůrků, sladkých i slaných tyčinek, slazených či dokonce energetických nápojů, a to minimálně za desítky korun. A někde rozhodně ne výjimečně. Bezpochyby se shodneme, že to není cesta, kterou bychom se chtěli při vytváření stravovacích návyků dětí ubírat. Dříve či později se totiž přemíra podobné stravy může začít na dětech negativně promítat.

 Právě týden zdravých svačiny mohl být alespoň malou ukázkou, že cesty ke zlepšení existují a rozhodně nemusí být nijak náročné, byť se samozřejmě potvrdil i fakt, že zkrátka ne všechny děti jedí všechno a sladkost v rozumné míře nutně neškodí.  Ale je jasné, že sýr, zelenina, pečivo či domácí buchta prostě do jídelníčků našich dětí patří.

 „Bylo to fakt dobré a chutnalo mi to. Asi nejvíc perník s cuketou nebo houska se salátem,“ překřikují se děti z prvního stupně. „Ale vajíčka já moc nejím, takže ta pomazánka mi úplně nechutnala,“ přiznává jedno z děvčat. „Já zase nemám rád salát, ale nakonec jsem to snědl všechno,“ zubí se další žáček z prvního stupně.  Svačina je hlavně pro ty nejmenší ve škole stále takovým malým obřadem a bylo hezké o velké přestávce pozorovat klid v první třídě, když se děti zakously do připraveného perníku.

Ti nejstarší mají mnohdy vztah ke svačině trochu jiný. Mnozí si již jídlo připravují či kupují sami, takže o jeho složení ve velké míře rozhodují. A přesto týden zdravých svačin vítali.

 „Bylo by fajn, kdyby to pokračovalo dál a většina z nás jedla svačiny fakt s chutí. Třeba takový croissant bych uvítal určitě častěji,“ usmíval se jeden z deváťáků.

Zkusme tedy najít tu správnou cestu, kterou by se svačiny dětí mohly ubírat. Pro někoho to nemusí být pohodlné, pro jiného zase může jít doslova o dlouhodobé experimentální zkoušení, ale rozhodně tím dětem jen prospějeme.

Připomeňme, že projekt Týden zdravých svačin byl financován z dotací Zdravého kraje Vysočina.

Rok 2020

V roce 2020 nám čerpání finančních prostředků zkomplikovala covidová situace, nicméně se nám podařilo navštívit třebíčský Alternátor a zrealizovat některé programy.

Rok 2019

V roce 2019 byla Zdravá škola realizována prostřednictvím projektu Nejsme líní. Všichni žáci abslolvovali akci Branný den zaměřenou na chování v mimořádných situacích. Na celkem pěti stanovištích si žáci mohli vyzkoušet:

Rok 2018

Na konci roku 2017 jsme projekt úspěšně inovovali a získali tak na čtyři roky možnost používat logo a název Škola podporující zdraví.

V posledních dvou letech silně ovlivnila chod školy i motivaci žáků jednoznačně nová tělocvična, k naší velké spokojenosti i větší zájem o sportovní a pohybové aktivity. Předchozí velmi zdařilé projekty Proč to nezkusit zdravěji?, Netradiční sportování, Hrajeme si a hýbeme se a Každý vyhrává zaměřené na zdravou výživu, zdravý životní styl a pohybové aktivity se velice vydařily. I v letošním roce jsme se proto opět zaměřili na to, co ke zdraví neodmyslitelně patří – znovu na pohyb. A proč nezkusit to, co vždy funguje při jakémkoliv snažení ve skupině, v týmu - tentokrát s projektem Společně na jedné lodi. Pro žáky to znamená, že si pojedou zalyžovat, ale stěžejním pilířem projektu budou zážitkové - sportovně - týmové jednodenní akce v RS Meziříčko pro všechny třídy.

RS MeziříčkoLyžování

Rok 2017

Na jaře v roce 2010 jsme úspěšně obhájili projekt Zdravá škola a zařadili jsme se do sítě Zdravých škol. V roce 2014 jsme projekt úspěšně inovovali a na konci letošního školního roku  nás čeká inovace další. Ke zjištění stavu a názorů žáků, rodičů, pedagogického sboru a vedení školy jsme tentokrát zvolili dotazníky INDI, jejichž odkazy nám byly zaslány pracovníky Státního zdravotního ústavu v Praze. Na konci února 2017 se celé dotazníkové on - line prostředí uzavře a bude provedeno vyhodnocení čtyřleté práce.

V posledních dvou letech silně ovlivnila chod školy i motivaci žáků jednoznačně nová tělocvična, k naší velké radosti i větší zájem o sportovní a pohybové aktivity. Předchozí velmi zdařilé projekty Proč to nezkusit zdravěji?, Netradiční sportování a Hrajeme si a hýbeme se zaměřené na zdravou výživu, zdravý životní styl a pohybové aktivity jsme se i v letošním roce opět nemohli nezaměřit znovu na to, co ke zdraví neodmyslitelně patří – opět na pohyb. A proč nezkusit zase to, co vždy platí při nějakém snažení - tentokrát s projektem Každý vyhrává. Pro žáky z názvu vyplývá, že si pojedou zabruslit, zalyžovat, zaplavat, zablbnout do Robinsona nebo jenom tak podniknou turistický výlet po okolí a změří si síly v discgolfovém turnaji. Letošní zima nás přivedla i na myšlenku, že alespoň částečně obnovíme ve škole sportovní pomůcky a vybavení pro zimní sporty (běžky, brusle nebo boby).

BrusleníLyžováníRobinson

Rok 2016

Na jaře v roce 2010 jsme úspěšně obhájili projekt Zdravá škola a zařadili jsme se do sítě Zdravých škol. V roce 2014 jsme projekt úspěšně inovovali. Při evaluaci projektu a hodnocení naplánovaných a zrealizovaných činností bylo potvrzeno, že většina aktivit naplánovaných v roce 2010 se podařila uskutečnit. Prioritní cíle, jichž jsme chtěli dosáhnout, byly stoprocentně splněny v roce 2014, proto realizované aktivity v roce 2015 směřovaly právě k rozvíjení těchto cílů. Po dlouhých letech se podařilo vybudovat novou školní tělocvičnu v nejvyšších prostorách školy a částečně inovovat školní jídelnu v nejnižších prostorách školy. Po předchozích velmi zdařilých projektech Proč to nezkusit zdravěji? a Netradiční sportování zaměřených na zdravou výživu, zdravý životní styl a sportovní a pohybové aktivity jsme se v letošním roce opět zaměřili na to, co ke zdraví neodmyslitelně patří – pohybu. A proč to znovu nezkusit s netradičními sporty, které možná ani spousta lidí nezná, a proč nezkusit sporty s možná sice neznámými názvy, ale zato jednoduchým obsahem a jednoduchými pravidly, sporty, které zvládne naprosto každý. Rozhodli jsme se tyto netradiční sporty (discgolf, bambol a kin-ball) posunout za hranice naší školy a seznámit s nimi žáky okolních škol, s nimiž spolupracujeme (ZŠ Oudoleň, ZŠ Česká Bělá, ZŠ Krucemburk), formou společného zábavného turnaje. Celý projekt jsme zároveň doplnili u žáků oblíbenými sportovními aktivitami – bruslením, lyžováním a plaváním.

Novou aktivitou projektu byla podpora herních koutků na chodbách školy, které žáci velmi hojně využívají o přestávkách i ve volnočasových zájmových útvarech. Vyvrcholením celého projektu byl pro naše žáky zábavný pobyt v centru Robinson, kde se propojují dva hlavní cíle celého projektu – pohyb a hra.

Celý projekt přispěl k naplňování posledního pilíře škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce. Daří se nám zavádět jednak aktivity etické výchovy, jednak prvky komunitní školy a tím školu stále častěji přibližovat rodičům a veřejnosti.

Dotazníky indi

Zdravá škola

Rok 2015

Po dlouhých letech se podařilo vybudovat novou školní tělocvičnu v nejvyšších prostorách školy a částečně inovovat školní jídelnu v nejnižších prostorách školy. Po loňském velmi úspěšném projektu Proč to nezkusit zdravěji? zaměřeném na zdravou výživu a zdravý životní styl se v letošním roce zaměříme na to, co ke zdraví neodmyslitelně patří – pohybu. A proč to nezkusit s netradičními sporty, které možná ani spousta lidí nezná, a proč nezkusit sporty s možná sice neznámými názvy, ale zato jednoduchým obsahem a jednoduchými pravidly, sporty, které zvládne naprosto každý. Mezi takové méně známé sporty, které bychom u nás ve škole rádi vyzkoušeli, patří discgolf, bambol a kim ball.

V rámci projektu budeme realizovat seznámení s netradičními a méně známými sporty jak mezi žáky, tak učiteli i rodiči. Cílem bude zakoupení náležitých pomůcek na hru, instruktáž pro učitele a žáky a následné vyzkoušení hry. Vyvrcholením celého projektu by měly být zábavné turnaje. Celý projekt by měly zároveň doplnit u žáků oblíbené sportovní aktivity bruslení a plavání.

Rok 2014

Obsah projektu jednoznačně vychází ze školního vzdělávacího programu Škola pro život a naplňuje jej. Myšlenka zařazení do projektu Zdravá škola je jenom logickým vyústěním naší práce a našeho snažení. Na jaře v roce 2010 jsme projekt úspěšně obhájili a zařadili jsme se do sítě Zdravých škol. Realizátorem projektu se stal celý pedagogický sbor, týmově jsme se pokusili shrnout do projektu naše společné podněty a nápady, o kterých jsme přesvědčeni, že přispějí ke zkvalitnění výchovného i vzdělávacího procesu v naší škole.

Prvním pilířem prováděcího plánu na školní rok 2013/2014 je vytváření pohody věcného prostředí. V rámci tohoto bodu bychom se chtěli zaměřit na školní jídelnu, konkrétně na estetické vylepšení interiéru, tzn. novou malbou, dovybavení novými židlemi vyhovujícím různým věkovým kategoriím. Jelikož tento prostor slouží každodenně ke stravování 90% žáků školy a zaměstnanců, podle finančních možností si zaslouží zmodernizovat. V rámci zkvalitnění přípravy jídel zapracoval na konci roku 2013 i zřizovatel. Uspěli jsme se žádostí na nákup konvektomatu, dále zřizovatel zakoupil tři nové pracovní stoly a tyčový mixér.

V rámci druhého pilíře pohoda sociálního prostředí se zaměříme na sadu na sebe navazujících přednášek, besed a celoškolních projektů na téma zdravý životní styl. Využijeme odborníky z nadačních fondů a Národní sítě podpory zdraví. Akce nebudou jenom pro žáky školy, ale počítáme s účastí dětí z mateřské školy, rodičů a široké veřejnosti. Pro učitele výchovy ke zdraví a školního metodika prevence plánujeme také další vzdělávání v rámci zdravého životního stylu.

V kapitole smysluplnost výuky se zaměříme na prevenci v rámci formování zdravého životního stylu – projekty, pohybové aktivity a zdravé svačiny ve škole. Na základě ankety mezi žáky bychom po dohodě s kuchařkami školní jídelny vyzkoušeli týden zdravých svačin. Podle zájmu žáků a rodičů se nebudeme bránit pokračování. Také plánujeme realizovat pohybové aktivity – pro starší dívky aerobic maraton se zkušenou cvičitelkou, pro starší hochy bruslení na stadionu, pro mladší žáky cvičení s rodiči. V rámci prevence plánujeme realizovat tři celoškolní na sebe navazující projekty, které budou zakončeny akcí pro rodiče a veřejnost – Dnem zdravé výživy ve škole spojeným s ochutnávkou zdravých pokrmů, které připraví žáci školy a děti mateřské školy. Den zdravé výživy by měl samozřejmě proběhnout v upravených prostorách školní jídelny a měl by být pomyslnou tečkou za celým projektem.

Celý projekt zároveň přispěje k naplňování posledního pilíře škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce. Daří se nám zavádět jednak aktivity etické výchovy, jednak prvky komunitní školy. Konkrétně řečeno ve škole probíhá bodystyling a taneční aerobic pro ženy, cvičení jógy pro ženy, cvičení pro děti z mateřské školy.

Náš projekt vychází z Programu Zdraví 21 v Kraji Vysočina a následně z prováděcího plánu projektu Zdravá škola ZŠ a MŠ Havlíčkova Borová na školní rok 2013/2014.

Projekt jsme nazvali „Proč to nezkusit zdravěji?“ a v březnu 2013 byl projekt podpořen částkou 60.000,- Kč, t. 60 % krajské dotace, 40.000,- Kč, tj. 40 % je vklad školy jako žadatele. Celý projekt byl velmi úspěšný a přínosný hlavně ze dvou důvodů – jednak se do něho postupně zapojovali všichni žáci a zaměstnanci školy, jednak jde o systematicky promyšlený soubor akcí i s ukázkami práce pro rodiče a veřejnost.

Zde nabízíme přehled všech aktivit, které jsme v rámci projektu realizovali:

  • pohybové aktivity – dvakrát bruslení na Zimním stadionu v Chotěboři, čtyřhodinový aerobic maraton s Veronikou
  • besedy, přednášky a hry pro žáky školy na téma zdravý životní styl vedené odborníky
  • vzdělávání pedagogických pracovníků – všichni absolvovali 40 hodinový zdravotnický kurz organizovaný Českým červeným křížem
  • nové stoly a židle ve školní jídelně
  • celoškolní projekt Den zdravé svačiny – každá třída si připravila dvě zdravé svačiny, které prezentovala ostatním, potom si žáci zvolili v anketě pět zdravých svačin
  • Týden zdravých svačin – týdenní zkouška a ukázka toho, jak se dá připravit pestrá svačina, celý týden paní kuchařky společně s paní uklízečkami pečlivě připravovaly pro celou školu svačiny
  • Den zdravé výživy – vyvrcholení celého projektu na odpolední ukázce kuchařského umění žáků od prvního po devátý ročník, tentokrát jsme vařili z regionálních potravin typických pro náš kraj – brambor, jablek a mrkve
  • Naše kuchařka vydaná u příležitosti Dne zdravé výživy
  • zlepšení estetického prostředí ve školní jídelně - nákup nového nábytku pro žáky - stolů a židlí

A jak vidí celý projekt žáci, rodiče, zřizovatel a ostatní, kteří se na projektu podíleli?

  • bruslení:

- Žáci z nižších tříd si bruslili jen tak, my starší jsme hráli hokej, rádi bychom si akci zopakovali i letos. (Honza Janeček, IX. třída)

- Hráli jsme hokej, závodili na bruslích nebo si jen tak jezdili. Líbilo se mi, jak kluci z 2. stupně hráli hokej na velké brány. (Denisa Bruknerová a Kateřina Luňáčková, V. třída)

- Příští rok bychom si přáli bruslení opakovat, těšíme se! (Pavel Zvolánek, VII. třída)

  • Týden zdravých svačin:

- Myslím, že týden vyšel na jedničku, pro mě příjemné zpestření (Michal Strašil, IX. třída)

aerobic maraton:

- Zrovna ten den svítilo sluníčko a my jsme se učily aerobické kroky a posilovaly. Na závěr jsme i zdravě posvačily. Celá akce byla super! (Nela Bartušková a Ludmila Bencová, V. třída)

- Myslím si, že taková akce se musela líbit i ostatním holkám stejně jako mně. (Iva Josková, IX. třída)

- Vzpomínám si na jméno jednoho cviku, jmenoval se kik. Moc se nám líbilo, že se zúčastnily i paní učitelky, pěkně jsme si protáhly těla. (K. Hiblbauerová, IV. třída)

- Cvičení probíhalo v různých polohách, báječně jsme se bavily. (Pavlína Andresová, IV. třída)

  • nový nábytek ve školní jídelně:

- Když jsme v pondělí přišli na oběd, úplně jsme se divili – strašně moc se nám líbily stoly a židle, taky se nám lépe jedlo, židličky jsou pohodlné (čtvrťáci)

  • Den zdravé výživy:

- Velice zdařilá akce, která by se měla stát tradicí a oslovovat stále více širokou veřejnost tak jako dnes, potěšil mě zájem veřejnosti. (Mgr. Otto Hájek, starosta městyse)

- Přesvědčili jsme se, že děti rády vaří, jsou spokojené s výsledkem a těší nás, s jakou radostí se nám pochlubily s tím, co společně připravily. (rodiče třeťáků a osmáků)

  • kurz ZZA – zdravotník zotavovacích akcí pro učitele:

            - Kurz ZZA, který absolvovali všichni pedagogičtí pracovníci naší školy v přípravném týdnu, je bezesporu velmi přínosný, ačkoliv přáním nás                       všech     je,abychomsvízelných situací s ohrožením zdraví či dokonce života řešili co nejméně (Jana Žáková, 2. st.)

A jak celý projekt vidím já jako ředitelka? Jednoznačně oceňuji aktivitu a elán všech „článků dlouhého řetězu základní školy“ – žáků, učitelů, vychovatelky školní družiny, uklízeček a kuchařek. Naprosto všichni přispěli k tomu, že jsme celý projekt úspěšně absolvovali. Těší mě, že z celkového počtu podaných žádostí o dotaci v celém Kraji Vysočina uspělo celkem 26 škol, z toho z okresu Havlíčkův Brod pouze dvě školy – a z toho ta jedna je právě ta naše. Za to vám všem upřímně děkuji!

Martina Brychtová 

Přílohy

DOTAZNÍKY INDI.pdf

DOTAZNÍKY INDI.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 592,51 kB
Datum vložení: 27. 7. 2021 13:33
Datum poslední aktualizace: 4. 11. 2022 11:34
Autor: Správce Webu

Základní škola

Přihlášení k odběru zpráv

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím e-mailů

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie

Svátek

Dnes je 20.4.2024

Svátek má Marcela

Státní svátky a významné dny na dnešek:

  • Mezinárodní den svobody tisku

Zítra má svátek Alexandra

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Duben hojný vodou - říjen vínem.

Pranostika na akt. den

O svaté Anselmeně semeno do země.